reklama

Z práce so slovníkom sa predsa neskúša

Týždeň telefonických konzultácii so Simonou nalomil moju vieru v to, že  tohtoročné Testovanie 9 nebude  už len o vedomostiach.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Už je to viac ako hodina, čo nevolala. Dúfam, že sa jej nad tými učebnicami niečo nestalo. Oči v pravidelných intervaloch kontrolujú mobil. Čo ak nebudem počuť jeho zvonenie? Konečne! Sesternica Simona ma dlho nenechá trápiť sa s kapitolou o našom kultúrnom rozmachu v ČSR. Vie, že pri študovaní takejto náročnej literatúry potrebujem pravidelné prestávky. „Počúvaj,“ začne bez pozdravu. Odpúšťam jej. V tomto pohnutom období prípravy na monitor nemá čas na zbytočnosti. „Potrebujem skontrolovať jedno cvičenie. Najprv lokál jednotného čísla. V kalendári, o Andrei, v lokáli. Teraz genitív....,“ pokračuje bez prerušenia, zrejme si mysliac, že komunikuje s elektronickou verziou Krátkeho slovníka slovenského jazyka.  Tento týždeň ma poučil o tom, že nemá zmysel prerušovať plynúci tok jej reči. Začínam si variť kávu. Mám predsa prestávku. Rozmýšľam, čo všetko dnes ešte urobím, aby som si večer s pocitom dobre vykonanej práce ľahla spať. „Mám to dobre?“ preruší moje myšlienky Simonin hlas. „Nuž,“ začínam opatrne, „žiadnu chybu som nezaregistrovala, ale nebolo by lepšie skontrolovať si to v slovníku?“ „Čo? Mám to teda dobre, alebo nie?“ dožaduje sa jednoznačnej odpovede. Pokúšam sa o pedagogický prístup: „Keď mi to tak rýchlo čítaš, nie som si istá, či niektoré slovo neuniklo mojej pozornosti. Navyše, ak si to skontroluješ v slovníku, dostaneš tie tvary „do oka“ a ľahšie si ich zapamätáš.“ „Čo si mám pamätať? Viem poučku o skloňovaní podstatných mien cudzieho pôvodu. Chcem len, aby si mi potvrdila, že som sa nepomýlila,“ oponuje. „Zober slovník a kontroluj!“ pritvrdzujem. Som predsa staršia. „Aký?“ zavrčí. „Prekladový,“ vytresnem. Zložila telefón. Bez pozdravu. Zvykla som si. Aj na Simonu. Vždy mi ju dávali za vzor. Čo na tom, že som o poznanie staršia. Moje neskoré návraty z baru mama nikdy nezabudla komentovať s tým, že Simonka nikdy nechodí domov nadránom. A bolo úplne jedno, koľko mala Simonka rokov. Myslím, že prvýkrát mama tento argument použila, keď mala milovaná sesternica sedem. Simonka má samé jednotky.    Jasné, čo iné môže mať jedináčik z učiteľskej rodiny. Simonke záleží na známkach. Iste, rumázgala za každú dvojku. Ale aj ona dospieva. Posledný rok reve len od trojky vyššie. Som si istá, že to cvičenie má celé dobre a .... Telefón. Simona. „Taký nemáme,“ začne bez pozdravu. „Čo nemáte?“ nerozumiem. „No, ten prekladový slovník. Máme len rusko-slovenský, synonymický, anglicko-slovenský a pravidlá,“ vymenúva s detskou nevinnosťou. Nadýchnem sa, nemá zmysel traumatizovať ju: „Máš si skontrolovať, či si utvorila správne pádové tvary od podstatných mien cudzieho pôvodu. V ktorom slovníku to budeš hľadať?“ „Ja neviem,“ začína fňukať. „Zober si pravidlá a  nalistuj klavír. Aký tvar má klavír v genitíve jednotného čísla?“ môj pokojný tón ma prekvapuje. „To tu neni napísané!“ vzlyká. Slovo „neni“ ma dostalo. Rezignujem. Nemám čas ani silu vysvetľovať jej, ako sa má orientovať v našej základnej pravopisnej príručke. „Prečítaj mi to tvoje cvičenie ešte raz, ale pomaly!“ prikazujem. „Najprv lokál. V kalendári, o Andrei, v lokáli, v exemplári. Teraz genitív. Z akcií, harpyí....,“ poslušne a pomaly číta. „Áno, máš to dobre,“ potvrdzujem správnosť riešenia. Simone stúpa sebavedomie: „ No vidíš, to si mohla povedať hneď. Vieš, koľko som pretelefonovala? A vraj slovník! Ja idem v stredu písať monitor. Tam žiadny slovník mať nebudem. Z toho nás neskúšajú. Tak dík, ešte zavolám.“ Nepochybujem. Nepochybujem ani o tom, že Simona zvládne nielen monitor, ale aj gymnázium a vysokú. Ako ju poznám, oslavovať budeme jej červený diplom. Len sa bojím, že význam slova exemplár bude hľadať vo frazeologickom slovníku.  Rozmýšľam, ako často píšem od Purkyňu, o idei, dva klavíry a ďalšie a ďalšie nepravidelné tvary pri podstatných menách cudzieho pôvodu. Uvažujem, ako dlho deviatakom, ktorí sa pripravujú na monitor, vydržia tieto „nabifľované“ vedomosti. Simona má vlastne pravdu. Prečo by sa mala naučiť pracovať so slovníkom, keď pri všetkých tých testoch a prijímacích pohovoroch, ktoré ju tento rok čakajú, nebude môcť používať slovníky. A keď bude „veľká“, kanále, sandále a kalamáre ju až tak často nebudú prenasledovať. Len nerozumiem, prečo matematikári môžu používať kalkulačky, rysovacie pomôcky a matematické tabuľky. Keby som bola testom zo slovenského jazyka, cítila by som sa diskriminovaná. Vedieť používať rôzne druhy slovníkov považujem za celkom osožnú zručnosť. Alebo je azda hanbou overiť si, či som v „problémovom“ a nie veľmi frekventovanom slove  neurobila chybu? A som nenormálna, ak si význam každého mne neznámeho slova hľadám v Slovníku cudzích slov?

Petra Polievková

Petra Polievková

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som taká, aká som. Zvyknite si. Aj ja som si musela. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaŠkolstvoMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu